divendres, 11 de març del 2011

Zelig o la metàfora de la identitat postmoderna

Zelig, de Woody Allen (1983), és una pel·lícula que m'agrada. La vaig descobrir en el seu moment per la simple inèrcia d'anar a veure "el darrer Woody Allen" i vaig quedar fascinat per ella. Ja des del primer moment vaig intuïr que Zelig parlava de nosaltres, de cada un de nosaltres, i de cada una de les nostres identitats construïdes en la societat postmoderna. Quatre anys després de la publicació de "La condición postmoderna" de François Lyotard -que jo desconeixia en aquell moment- aquesta pel·lícula va significar el meu descobriment del discutible i discutit concepte de postmodernitat.





Zelig es pot trobar com a text als
Cuadernos ínfimos de Tusquets Editors i, també, un treball interessant a partir del personatge a la revista "El Catoblepas"

Gaudiu-la, si la visioneu, i reflexioneu sobre l'eterna pregunta, "qui sóc?"

2 comentaris:

Josep ha dit...

Bona pel·lícula, però més que debatre l'identitat, el que fa es plantejar la relació de l'individu amb la col·lectivitat que l'envolta.

Jordi Solà i Mas ha dit...

Gràcies pel comentari, Josep. Efectivament, el que jo volia expresar eren les dues coses: la identitat del personatge en relació a la societat que l'envolta, és a dir, de quina manera ens definim o actuem per ser admesos o sentir-nos partíceps d'una col·lectivitat. Individu i societat, gran tema de la postmodernitat.

Amb el teu comentari has millorat el meu post. A reveure.

Jordi